Zichtbaarheid creëren én opvallen tussen een miljoen andere ondernemers?

Zichtbaarheid creëren én opvallen tussen een miljoen andere ondernemers?

U wilt extra aandacht vestigen op uw bedrijf of uw diensten? Heeft u uw klanten iets unieks of bijzonders te bieden? Iets waarmee u zich duidelijk onderscheidt in de markt? Of is uw dienst of product een straat verderop ook te verkrijgen? In dat geval is het extra belangrijk dat u laat zien waarom ú de juiste partij bent om zaken mee te doen. In dit blog leest u over de verschillende aspecten van positioneren en over de snelste weg naar de meest impactvolle verbeteringen. 

“Het waarom”

Een cruciale vraag waar u natuurlijk zelf het antwoord op moet kennen is: “waarom moet men bij mij aankloppen?” Wat biedt u dat anderen níet bieden? Zeker wanneer er geen sprake is van een uniek product of een niche dienst, is het van groot belang dat u zich onderscheidt van uw concurrenten. Denk aan belangrijke en noemenswaardige zaken zoals extra services, bijzondere hoge kwaliteitsproducten, maatwerk, aantrekkelijke extra’s of keuzeopties. Hoe trekt u mensen over de streep om bij u te kopen of te bestellen? 

Het waarom laten zíen

Naast het kennen van uw positie in de markt is het natuurlijk van groot belang dat u deze ‘Why’ weet te vertalen naar impactvolle content, materialen en advertenties waarmee u zichtbaarheid creëert onder uw potentiële doelgroepen. Hoe wilt u uw bedrijf of merk in de markt zetten? De visuele weergave van uw bedrijf heeft veel impact op uw imago. 

Belangrijk om te bedenken wanneer u aan de slag gaat met marketing of branding activiteiten, zijn zaken als uitstraling en herkenbaarheid. Vormen, kleuren, lettertypes en stijl zijn bepalend voor de eerste indruk die mensen van uw bedrijf krijgen, maar ook voor het uitstralen van vertrouwen en het activeren van mensen om in actie te komen zijn kleuren en vormen bepalend. 

Hoe dan? Psychologie: er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de invloed van kleuren, vormen en stijlen op gedrag. Wat werkt wel, wat werkt niet? En waarom? Wanneer u weet wat uw doelgroep graag ziet en doet, dan kunt u daar rekening mee houden. U kunt hen dan zelfs beïnvloeden en zorgen dat uw bezoekers doen wat uw bedoeling is!

Het waarom op de juiste manier vertellen

Ook hetgeen u vertelt en de toon waarmee u dat doet heeft invloed op hoe potentiële klanten uw bedrijf zien. Spreekt u ze aan? En vooral: voelen zij zich aangesproken? 

Wanneer u weet wat de verwachtingen zijn van uw publiek, dan kunt u hierop sturen. U kunt dan content (filmpjes, teksten, presentaties, afbeeldingen etc.) aanbieden die passen bij de verwachtingen van uw klant. Enkele algemene tips voor het uitdragen van een krachtige boodschap:

  • Houd uw boodschap kort en bondig: kom tot de kern
  • Bied uw content aan op de plaatsen waar uw doelgroepen zich bevinden
  • Werk steeds vanuit de kern en daaraan gerelateerde boodschappen, zo blijft u eenduidig
  • Maak keuzes voor aanspreekvormen en taalgebruik: u of je? Formeel of informeel? 
  • Vermijd jargon
  • Denk bij het maken van teksten ook aan de zoekmachine-vriendelijkheid ervan. 

Sluiten uw merkuitingen op elkaar aan?

Als u kritisch kijkt naar uw bedrijfsdoelstellingen, naar uw klanten en ook naar de offertes die u verloren hebt, wat kunt u daar dan uit opmaken? Ziet u een patroon? Waren de mensen die op uw campagne of bericht reageerde écht de potentiële klanten waar u naar op zoek was? Waarom zijn de verloren offertes verloren? Wanneer u deze gegevens inzichtelijk maakt, dan kunt u beter bepalen hoe u uw bedrijf wilt positioneren, om sterker te staan in uw markt of segment. 

Dus hoe kunt u nou zorgen dat u opvalt tussen uw concurrenten?

Houd de ‘Why’ in gedachten: maak op een heldere manier duidelijk wat het voordeel van uw bedrijf is en stem uw boodschappen (campagnes, teksten, uitingen) daarop af. Communiceer uw diensten of producten op een duidelijke en kernachtige manier en combineer dát met een sterke visuele vertaling van uw merk of bedrijfsnaam… En tot slot: stem uw uitingen op elkaar af en wees eenduidig in uw toon en verhaal.

Hulp nodig bij positionering of het maken van content? 

Anno Morgen helpt u graag bij het scherp positioneren van uw bedrijf, product of dienst. Door de juiste vragen te stellen en statistieken te bestuderen, komen we er achter of de wijze waarop u zich nu positioneert effectief is. En zo niet; hoe we een betere propositie kunnen maken, hoe we uw boodschap beter kunnen uitdragen en hoe we uw visuele weergave kunnen aanpassen om een sterkere indruk te maken op uw klanten en potentiële klanten. 

Neem contact op voor meer informatie.