Ga nou eens écht klantgericht te werk | Klantgericht werken

thumb up

Werkt uw organisatie klantgericht? Geen enkele organisatie is hetzelfde. Een ander vakgebied, andere producten, andere doelstellingen en dus logischerwijs ook een andere klantenkring. Juist daarom is het belangrijk om als bedrijf klantgericht te werk te gaan. Hoe gaat dat bij u op de zaak? Zijn uw klanten ambassadeurs voor uw bedrijf? Of lopen ze de volgende keer naar de concurrent? 

Maak het verschil door klantgericht te ondernemen

Of u als onderneming succesvol of minder succesvol aan de weg timmert, het wordt voor een groot gedeelte bepaald door de wijze waarop wordt omgegaan met klantgericht werken. Onderzoek wijst uit dat het een essentieel onderdeel voor succesvol ondernemen vormt. Eén van de belangrijkste conclusies van de onderzoekers is het feit dat klantgerichte organisaties betere resultaten behalen dan bedrijven die niet klantgericht werken. Ze zorgen met hun werkwijze niet alleen voor positieve recensies, maar zien ook de omzet en winst toenemen.

Bekijk het eens door de bril van een klant

Uit datzelfde onderzoek blijkt dat klanten vaak heel anders aankijken tegen de klantgerichtheid van een bedrijf dan de medewerkers zelf. De verschillen zijn gigantisch op dat gebied. Maar liefst 70% van de medewerkers geeft aan dat de organisatie waar ze werken klantgericht te werk gaat, terwijl slechts 8% van de klanten diezelfde ervaring heeft.

Dat verschil valt grotendeels te verklaren door de manier waarop naar het bedrijf wordt gekeken. Een medewerker ziet van binnenuit vaak alleen het deel waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn, terwijl een klant het bedrijf als één geheel ziet.

Ga klantvriendelijk te werk

Een tevreden klant is van onschatbare waarde voor uw bedrijf. Daarom geven veel ondernemers hoge prioriteit aan het niveau van de serviceverlening en is klantgericht werken enorm belangrijk. De eenvoudigste manier om te tonen dat u klantgericht te werk gaat is door klantvriendelijk te werk gaan. Sta klanten altijd geduldig te woord en zorg dat een probleem of klacht naar volle tevredenheid wordt afgehandeld.

Zorg dat de gehele organisatie klantgericht werkt

Hoe valt klantgericht ondernemen het best te duiden? Daarover lopen de meningen uiteen. Het is dan ook een breed begrip. Klantgericht ondernemen focust zich niet enkel op één bepaalde afdeling of persoon. Het staat voor de volledige visie, strategie en beleving die u als bedrijf overbrengt op uw klant. Het staat ook voor de ervaring die diezelfde klant uiteindelijk heeft bij uw bedrijf. Het werken met een klantgerichte organisatie is daarom van groot belang.

We raden u aan om alle succesjes, op alle vlakken maar vooral op het gebied van klantgerichtheid, te delen met uw medewerkers! Dat houdt hen betrokken en gemotiveerd om te blijven verbeteren.