Communiceert u effectief via uw bedrijfswebsite?

Communiceert u effectief via uw bedrijfswebsite?

Beter vindbaar worden? Een lager bouncepercentage? Of gewoon meer verkopen met uw webshop? Wilt u de effectiviteit van uw website verbeteren? Neem dan uw webteksten onder de loep. Een website moet snel laden, visueel aantrekkelijk zijn en een duidelijke structuur hebben. Vaak is er tekstueel nog veel winst te behalen. Wij geven u graag een paar tips om mee te beginnen. 

Tone of voice, trek deze door in uw website

Aan goed schrijfwerk gaat een denkproces vooraf. Allereerst wilt u uw doelgroep voor ogen hebben. Wie wilt u aanspreken en op welke manier lukt dat het beste? De tone of voice wordt dat in vaktermen genoemd. Deze ‘stem van de organisatie’ moet passen bij zowel het bedrijf als de doelgroep en wilt u idealiter in alle communicatie-uitingen doorvoeren. Het omvat meer dan alleen het bepalen de aanspreekvorm (je/u), zo is de manier waarop u spreekt als uitvaartverzorger heel anders dan wanneer u iemand benadert als schoonheidsspecialist. 

Optimaliseer uw webteksten voor online vindbaarheid

Om meer verkeer naar uw website te trekken, zult u voor de zoekmachines goed ‘leesbaar’ moeten zijn. Die online vindbaarheid vergroot u door uw webteksten te optimaliseren: Search Engine Optimization (SEO). Door belangrijke zoekwoorden op de juiste plek en met de juiste frequentie in de tekst te plaatsen, kan Google u beter vinden en indexeren. Zoekmachines bepalen op die manier waar uw tekst over gaat en schatten op die manier in wat voor waarde het voor de zoeker heeft en dus hoe hoog u in de zoekresultaten verschijnt. 

Meer conversie op uw website 

Met geoptimaliseerde teksten krijgt u meer verkeer naar uw website. Aantrekkelijke teksten zorgen voor conversie. Eenmaal op uw website wilt u de bezoekers ook iets laten doen, u wilt conversie. Zo kunt u als doel hebben dat bezoekers een offerte aanvragen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of direct een product kopen in uw webshop. Goede webteksten zetten daartoe aan. Korte, actieve zinnen zijn prettig om te lezen, ook op de mobiele telefoon, en sporen aan tot actie. Op elke pagina moet een krachtige CTA (Call to Action) staan. Geen linkjes met ‘klik hier’ of ‘meer informatie’ maar ga voor ‘vraag nu een offerte aan’ of ‘download gratis onze folder’. 

De ‘Over Ons’ pagina

Na de homepage is de ‘Over Ons’-pagina waarschijnlijk de meest gelezen pagina van uw website. Hier wilt u naast achtergrondinformatie over uw organisatie ook een stukje persoonlijkheid blootgeven. Een inspirerend verhaal dat niet alleen een potentiële klant raakt maar waarmee ook een toekomstig werknemer of zakenpartner zich kan identificeren.

Een geoptimaliseerde website heeft prettig leesbare teksten die specifiek geschreven zijn voor de doelgroep. Wilt u het schrijven van uw webteksten uitbesteden aan een professionele partij? Ik help u graag, neem vrijblijvend contact met mij op.